DTL: Unfair konkurrence og østchaufførers elendige livsvilkår stadig centralt i valgkamp

07. juni 2015
Efter en uge med ikke mindre end tre politiske udspil om social dumping og DTLs TV-transmitterede debat fra Kronborg om samme, rundede SFs formand, Pia Olsen Dyhr ugen af med endnu et udspil og et besøg i grænselandet. Dermed cementeres spørgsmålets centrale betydning for denne valgkamp.

Pia Olsen Dyhr på rastepladsbesøg med Ole Bang fra Sønderjyllands Vognmandsforening. Klip fra TVSydPia Olsen Dyhr på rastepladsbesøg med Ole Bang fra Sønderjyllands Vognmandsforening. Klip fra TVSyd
Af Claus Perregaard, cpe@dtl.eu
SF-formanden besøgte i går lørdag DTL-bestyrelsesmedlem og formand for Sønderjyllands Vognmandsforening Ole Bang Jensen, og sammen oplevede de på egen hånd livsvilkårene for de rigtig mange østchauffører i området. TVSyd fulgte besøget, og de to indslag kan ses her.

SFs udspil omfatter fire punkter:
– Brug af automatisk nummerpladekontrol til at bekæmpe piratkørsel
– Mere politikontrol
– RUT-registret skal gælde i hele transportbranchen
– Større bøder og bedre kontrol med køre- og hviletiden

“Jeg er først og fremmest meget glad for, at denne dagsorden bliver ved med at fylde i valgkampen, og jeg kan kun være tilfreds med de udspil, vi ser – herunder SFs. Det bekræfter mig i at DTLs budskaber har slået rod på Christiansborg, fra højre til venstre blandt partierne,”siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard.

Debat kører i EU
Han henviser til, at hele valgkampens uge 2 har stået i social dumpings tegn. Udspil fra Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne i tirsdags som opvarmning til DTLs TV-transmitterede valgdebat fra Kronborg. Torsdag et stort socialdemokratisk udspil om social dumping generelt, og nu initiativet fra SF.

“For mig at se understreger det alvoren: At de nuværende EU-regler er utålelige, og at alt for mange laver forretningsmodeller, der har som konsekvens, at bunden bliver slået ud af arbejdsmarkedet og konkurrencesituationen. EU Kommissionens konference om sociale forhold i transportbranchen i torsdags viste med al tydelighed at de problemer, vi oplever i Danmark, også er et kæmpe problem i resten af Europa.

Og det handler ikke bare om ulovlig cabotagekørsel men om systematisk omgåelse af cabotagereglerne, kombitrafik og ikke mindst regional international kørsel Den debat kører i hele Europa. Og nu har den fået et nyt gennembrud i Danmark midt i valgkampen. Det er jeg meget tilfreds med,” udtaler Erik Østergaard.

Der er en forskel
I TVSyd-indslaget medvirker også ITD-direktør Jacob Chr. Nielsen, som afviser problemerne og påpeger, at danske chauffører også kører cabotage i Norden.

“Jeg er skam helt enig med ITD-direktøren i, at der også er danske vognmænd og chauffører, der kører cabotage i Norden. Men social dumping kræver jo, definitorisk, at lønforhold og sociale forhold dumpes. Men med meget ens løn- og leveforhold i de nordiske lande – så er problemet selvsagt ikke særlig stort, da nordmænd og svenskere også kører i Danmark.

Derfor er vores nordiske søsterorganisationer da også helt på linje med DTL. Desuden er der jo den helt afgørende forskel, at norske vognmænd kører hjem til Norge igen, hvor de har deres primære beskæftigelse, ligesom danske vognmænd kører tilbage til Danmark igen, hvor de har deres primære beskæftigelse.

Men dét forhold gælder jo ikke for de rumænske eller makedonske chauffører, som i månedsvis lever på rastepladser og i bilerne i helt andre regioner af Europa og til en femtedel af de nordeuropæiske lønninger. Så ITD-argumentet hører vist til kategorien søforklaringer. Og de har ikke megen vægt, heller ikke når vi taler vejtransport,” slutter Erik Østergaard.

DTL: Unfair konkurrence og østchaufførers elendige livsvilkår stadig centralt i valgkamp